Nejčastější mýty o chiptuningu – věříte jim také?

Nejčastější mýty o chiptuningu – Zmíníte-li v motoristických kruzích chiptuning, rázem se osazenstvo klubu, hospody nebo internetového fóra rozdělí na dva nesmiřitelné tábory. Zatímco jedni si budou jeho výhody pochvalovat až do nebes, jiní vidí v chiptuningu minimálně ohrožení pro celou posádku auta, ne-li celou planetu. A jak je to všechno doopravdy? Sepsali jsme ty nejčastější mýty a fámy, se kterými se můžete setkat. Možná budete překvapeni, kolika z nich jste věřili i vy!

 

Mýtus: Žádný chiptuning udělat nejde, protože jinak by byla auta nachipovaná už z výroby. Proč by si prodejci kazili zisky tím, že budou do oběhu dávat málo výkonné motory?

Tento mýtus je vlastně z pohledu běžného uživatele automobil zcela logický. Proč by si výrobce dal do auta něco, od čeho někdy nevyužije plný potenciál? Na celou problematiku je proto nutné nahlédnout z trochu jiné perspektivy.

Dnes má každý motor vlastní řídící jednotku, která řídí všechny aspekty jeho činnosti: od délky vstřiku přes tlak v palivové rampě až po plnicí tlak a mnohé další. Všechny tyto veličiny dohromady dají motoru jedno nastavení výkonu a emisí, a to i s dostatečnou rezervou a tolerancí.

Většina vývoje v této oblasti je proto soustředěna právě na vyladění řídícího softwaru, a také na optimální tvorbu emisí, která bude vyhovovat rozdílným požadavkům jednotlivých států, v nichž se budou nová auta prodávat. Jde tedy vlastně o jakýsi celosvětový kompromis. Při práci motoru je totiž třeba zohlednit i takové veličiny, jako je:

 

 

Chiptuning nastavuje management motoru tak, aby výše zmíněné zabudované hranice maximálně snížil a přizpůsobil tak chod motoru prostředí, v němž se automobil nejčastěji pohybuje. Každý chiptuning by měl být proto vytvářen individuálně, s ohledem na potřeby každého zákazníka a podle jeho osobních představ, ovšem s maximální možnou zachovanou životností a bezporuchovým užíváním.

 

Mýtus: Chiptuning ničí motor.

Pokud si už připustíme, že něco jako funkční chiptuning skutečně existuje, začnou hned padat argumenty poukazující na nižší životnost chipnutého motoru, rychlejší opotřebování a další potíže. I tento mýtus však naštěstí vaří z vody. Chiptuning sice nějaké minimální nároky na provoz motoru má, ty však nikdy nepřesáhnou 1-2 % rychlejšího opotřebení. A to se v celkové životnosti motoru velmi snadno ztratí. Podmínkou je však samozřejmě kvalitně provedený profichip, tedy žádné amatérské řešení z garáže nebo „univerzální program na všechno“ v malém autoservisu od vašeho známého.

AKCE - Chiptuning vybraných vozidel jen za 3750 Kč

Mýtus: Chiptuning stojí více, než se zdá, protože k chipnutému motoru je třeba následné koupit nové brzdy nebo tlumiče.

Ano, i s tímto argumentem se mistři chiptuningu často setkávají. Zákazníci si totiž myslí, že k motoru s vyšším výkonem budou potřebovat i nové brzdné destičky, tlumiče, setrvačníky, spojky nebo turbíny. U běžných automobilů, které jsou po technické stránce zcela v pořádku, to však samozřejmě není pravda. Vše se totiž vyrábí s patřičnými rezervami, takže vyšší výkon motoru se na životnosti či funkčnosti původního vybavení automobilu nijak negativně neprojeví.

Výjimku je nutné udělat pouze při výměně oleje. Máte-li tu svou předepsanou v režimu LONG LIGE, doporučujeme zkrátit tento interval alespoň o 5 000 km. V zásadě jde o to, že při úpravě motoru a následném vyšším výkonu jsou kladeny vyšší nároky na tepelnou odolnost, která negativně ovlivňuje viskózní parametry od běžně užívaných maziv, přičemž nejmarkantnější je tento proces právě u olejů s dlouhou životností.

Měli byste vědět: náš profichip tunning nikdy neatakujeme maximální hranice výkonu motoru. Vždy ponechává alespoň minimální rezervy, čímž předchází neúměrnému zatížení či dokonce přímému poškození motoru. Naší prioritou není totiž maximální výkon, ale mnohem spíše zvýšení výkonnosti a síly auta, s důrazem na vysokou bezpečnost jízdy, a tedy i vás.

A ještě jeden argument na závěr. Životnost motoru je ovlivněna zejména bezproblémovou užitností jeho pohyblivých částí. Takže pokud chipnutý motor disponuje vyšším točivým momentem už při nižších otáčkách, nemusíte podřazovat. Tudíž v porovnání s běžným sériovým motorem odvedou součástky v upraveném motoru na identické dráze méně mechanických úkonů, a tím vlastně dochází k jejich šetření. Rozumně chipnutý motor tak jednoduše nemůže mít kratší životnost oproti běžnému stavu. Jednoduché, že?

 

Mýtus: Chiptuning nemá na spotřebu auta žádný vliv.

Je pravdou, že vysokou úsporu za benzín či naftu vám zaručit nemůžeme. Někdy jde totiž sotva o desetiny procenta, což se na stavu vaší peněženky příliš neprojeví. Nejvýraznější změny lze zaznamenat u turbo dieselových motorů, a pak samozřejmě u velkých typů automobilů (SUV, nákladní a terénní automobily apod.). Spotřeba totiž nezáleží jen na nastavení motoru, ale také na stylu jízdy, okolní vlhkosti, nadmořské výšce, zatížení, terénu nebo kvalitě používaného paliva.

Nicméně ke každému typu automobilu existují orientační tabulky s předpokládanými hodnotami, a rozhodně není od věci si je ještě před samotným chiptuningem vyžádat. Budete tak okamžitě vědět, na čem jste.

Náš tip: Věděli jste, že existuje chiptuning zaměřený speciálně na spotřebu? Jde o programy vhodné zejména pro firmy s větším počtem aut. Mezi klienty ale patří třeba také státní správa nebo třeba autoškoly. Tomuto chiptuningu je však podřízeno vše, pružnější nebo lépe reagující auto tak od něj nečekejte.

Mýty o větší spotřebě auta po chiptuningu mohou vycházet také z nesprávných návyků uživatelů. Nevadí, když si čas od času „zazávodíte” s kolegy, ale pokud budete podobný styl jízdy provozovat pravidelně, na spotřebě se to určitě projeví. Je třeba se také naučit pracovat s novým točivým momentem a výkonem motoru. Například jízdu při vyšších převodových stupních s plně sešlápnutým plynem (maximálně otevřená škrtící klapka) můžete nově využít třeba při jízdě do kopce, kde bylo doteď nutné použít nižší převodový stupeň. Nemusíme asi zdůrazňovat, že v této poloze motor pracuje nejefektivněji a na spotřebě to jistojistě pocítíte.

AKCE - Chiptuning vybraných vozidel jen za 3750 Kč

Mýtus: Chiptuning odhalí v prvním servisním středisku, a vy pak budete muset zaplatit pokutu.

Opět jde o další nesmyslnou automobilistickou urban story, pocházející pravděpodobně od závistivců, kteří si na pořádný chiptuning nikdy nedokázali našetřit. My se stejně jako všechny ostatní seriózní chiptuningové firmy snažíme, aby na úpravu motoru nikdo nepřišel. Nemusíte tedy kvůli provedenému chiptuningu rezignovat na návštěvy značkových autoservisů. Náš chiptuning se vždy tváří jako běžný sériový program, a běžnými metodami ho tedy v žádném případě nezjistíte.

Naopak – dokonce čas od času dojde k případu, že vám řídící jednotku s již upraveným softwarem ve značkovém středisku aktualizují, čímž nechtěně dojde i k vymazání provedeného chiptuningu. Zatímco obsluha nic zlého netuší a s hrdostí vám oznámí, že záběr vašeho motorového miláčka jistojistě vylepšili a navrch přidali ještě nějaký ten drobný výkon navíc, vy se už v duchu nejspíš loučíte s penězi za provedený chiptuning.

To však není třeba, u nás se vše zálohuje, takže stačí vaše již ověřené chipovací schéma za malý poplatek do řídící jednotky opět nahrát. A váš motor bude opět šlapat jako hodinky, a to s vyšším výkonem, než ze značkového autoservisu.

 

Mýtus: Chiptuning se hodí jenom pro osobní  auta.

Ano, i tady se zlí jazykové pletou. Výše zmíněné rezervy má totiž každý motor, takže vyšší výkon tak můžete dostat i ze svého náklaďáku, motorky, traktoru nebo třeba lodě. Zvláště využíváte-li svůj automobil k častým cestám po světě, můžete při průměrném nájezdu tahače 150 000 kilometrů za rok ušetřit okolo 4 500 litrů paliva. A to už je slušná roční úspora. Budeme-li počítat se střízlivým odhadem 30 Kč za litr, ušetříte ročně na provozu takového automobilu okolo 135 000 Kč. A to už je ve firemním rozpočtu opravdu slušná sumička!

Měli byste vědět: Běžně dodávaný chiptuning pro osobní vozidla je označován jako „lehký.“ Naopak „těžký“ chiptuning využijí zejména majitelé závodních speciálů nebo zkrátka milovníci rychlé jízdy. Počítejte však s tím, že produkce emisí bude zcela jistě nad povolenými hodnotami, tudíž takový chiptuning nelze zapsat do TP. Před každou návštěvou STK je tedy nutné úpravy z motoru odstranit, a po úspěšně provedené kontrole znovu nahrát zpět. Jde o nutné vícenáklady, s nimiž je třeba počítat.

AKCE - Chiptuning vybraných vozidel jen za 3750 Kč
Ing. Roman Holý

Přes 20 let pracuji v automobilovém oboru, kdy práce je mým koníčkem. Zajímam se o tuning aut, konkrétně o zvyšování výkonu motorů.